Marianne Boelsmand - maleri & tegning

Om mine billeder.

Mit navn er Marianne Boelsmand, født 1955. Jeg er bosat på Norddjurs, hvor jeg også er født og opvokset og har levet det meste af mit liv.

Jeg er uddannet socialpædagog og har arbejdet i knap 40 år med unge og voksne på døgninstitutioner, i familiepleje og på eget opholdssted.

I forhold til at male er jeg autodidakt, og jeg er startet i en ret sen alder med at male/tegne. Jeg har siden 2010 malet sådan lidt ´on and off´, og jeg udstillede første gang i efteråret 2011. 

Maleprocessen er for mig en konstant udforskning af mit billedsprog, og jeg betragter hvert eneste billede som en øvelse i at mestre den skabende proces. 

Jeg inspireres af alt, jeg ser og sanser, det være sig i naturen, egne og andres fotos, litteratur, kunst, arkitektur, børns leg, alle slags mennesker, og alle de billeder, jeg ser for mit indre blik. 

Jeg maler intuitivt og afsøgende i forhold til udtryk, form, komposition og farver. Jeg leger ofte med proportionerne og blander det abstrakte/frie/fabulerende med det mere naturalistiske. 

I naturen  finder jeg ro, glæde, harmoni og forbundethed, og naturens verden er på den ene eller anden måde altid et element i mine billeder

Jeg arbejder med akryl maleri på lærred, akvarel, tusch og blyant på papir.

Jeg er medlem af Fjends Kunstforening og Ebeltoft Kunstforening.

OMTALE

I forbindelse med optagelsen af to TV udsendelser med mig, skrev (c) Kirsten Marie Hedeland, programvært på "Kunst for Tiden", samt skribent ved Kunstavisen i 2013 om mine billeder. (de første par år jeg malede, indgik der ofte guldsmede i mine billeder):

Når en guldsmed kommer ind i vores liv og nærvær, er det tid til at stole på glæden og styrken. Der opstår en form for bevægelse i vores liv. En udvikling fra det umodne og blufærdige, hvor vi gemmer os, mens vi samler mod til at give udtryk for, hvem vi i virkeligheden er.

For kunstneren Marianne Boelsmand er det netop dét, der er sket. Hendes kunstneriske udvikling har været en proces længe undervejs. Modet og lysten og ikke mindst nysgerrigheden har fået hende til at forlade sit trygge "nymfestadie" og til på flere udtryksfulde måder, at udforske sin kreative fantasi.

Hvert billede er en udviklingsproces for hende. Det er her hun for hvert penselsstrøg bliver klogere på sig selv og udforsker sin kunstneriske spændvidde. Marianne viser os med sine værker, at hun er tro mod og stoler på de farverige nye visioner. Hun starter ofte ud med en abstrakt, ukontrolleret baggrund og lige så stille presser motiverne sig på. Forskellige fragmenter tages ud af deres naturlige rum og indgår i Mariannes egne oplevelser i billeduniverset. Resten af billedet færdiggøres med udspring i de iscenesatte elementer.. For eksempel guldsmede, som hun har stor betagelse og fascination af, gives ofte en central plads i det motiviske udtryk.

Også naturen med dens ro og balance føler hun sig forbundet med. En stor afhængighed af og ydmyghed  overfor det uundværlige hele, som naturen er. I hendes værker kan man få fornemmelsen af et budskab om, at vi må passe på naturen og udvise vores dybeste repekt for den fantastiske gave, naturen er. Åbner vi vores sanser derude, finder vi glæde, ro og harmoni.

Det kan derfor heller ikke overraske, at det som oftest er elementer fra naturen, hvor især guldsmede, planter og træer udgør den største del af motivfladen. For at understrege hvor små vi er i forhold til den store kraftfulde natur, forvrænger og drejer hun proportionerne, så hvad der normalt er småt bliver stort, og det store bliver småt.

Marianne Boelsmands værker afspejler transformation og stor kreativitet. Hendes valg af motiver er lette, og lyse og indbydende farver giver en smagfuld oplevelse - nærmest som en oplæsning af poesi - og hun viser os et sted, man har lyst til at være.

Når hun maler, er det ikke altid med bevidstheden om, at hun faktisk er i gang med at fortælle en historie gennem sine farver, former og motiver. Hun lader sig blot rive med af et flow; tilstanden af total fordybelse som hun træder ind i, når hun laver noget meningsfyldt, kommer i fuldstændig kontakt med sin passion for at skabe og udtrykke. 

Marianne Boelsmand har gennemgået en forvandling og er nu kommet frem som en smuk, virkefuld guldsmed. Hun har fundet sit rette sted at være. det sted som hele tiden ubevidst har trukket i hende. Her finder hun glæden, lysten og engagementet. Det er i fordybelsens mørke og i skabelsens lys, at hun er fokuseret og nærværende. Jordforbindelsen mistes og fornemmelse af tid og sted ophører for hende.

Skolekunstforeningen Midt - Vest`s medlemsblad VISVA v/ Flemming Damskov:

Marianne Boelsmand er først og fremmest fortæller, når hun maler. Vi møder pigen med sin drage, mens hun leger med landsvalernes svirren om ørene og julerosen i fuldt flor. Alt ligefremt og naturalistisk skildret. Mens stedet det sker, er malet i en ekspressiv delvis abstrakt stil. De øvrige malerier vi har lånt er malet på lignende måde, dog med varierende abstraktionsniveau i baggrundene.

I alle billederne er hovedpersonen et barn på vel 5 - 7 år, som repræsenterer den alder, hvor mødet med  naturen og dyrene er uforbeholden, og, vil mange af os synes, misundelsesværdig.

Historierne er eventyragtige og drømmende, med umage venskaber mellem børnene og bjørne, isbjørne, svaler og harer. Når undtages billedet om foråret i haven, er vi ude i den store natur langt fra civilisationen og man ville ikke være overrasket, hvis malerierne i virkeligheden var illustrationer til en eventyrlig børnebog. Men måske er det i virkeligheden Marianne Boelsmands undskyldning for at skildre de børn, hun er så dygtig til at male, samt lejlighed til at arbejde eksperimenterende med maleteknikker og farver i baggrunden.